Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Kansen op de arbeidsmarkt gering voor 50+-ers

Kansen op de arbeidsmarkt gering voor 50+-ers

    Op de website van ‘de Flexmarkt’ vond ik bijgaand artikel, die ik helaas geheel moet onderschrijven vanuit mijn praktijk. Veel 50-plussers zijn moegestreden om te solliciteren of geven bij voorbaat de moed al op vanwege de vele negatieve publicaties als deze in ‘de pers’.

    Als je als 50-plusser niet ontwikkelt, bijblijft in het vak of omschoolt, wordt het inderdaad lastig. Doe je hier wel aan, zien het CV en motivatiebrief er goed uit, dan maak je nog zeker kans. Aktief blijven is wel een ‘must’.

    Hierbij het artikel;

    Arbeidsmarktkansen 50-plusser beperkt

    ARBEIDSMARKT

    Het is niet goed gesteld met de employability en inzetbaarheid van werkzame 50-plussers. Meer dan een kwart van de 50-plussers geen cv en heeft slechts 24% afgelopen jaar concrete stappen gezet om de kansen op de arbeidsmarkt te verbeteren.

    Dit blijkt uit recent onderzoek onder 7.398 personen door Intelligence Group in opdracht voor de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie. 50-plusser intern gericht Amper een kwart van de ondervraagden heeft het afgelopen jaar kennis en/of vaardigheden verworven die de positie op de (externe) arbeidsmarkt verbeteren. Bij jongeren geldt dat voor 40% van de beroepsbevolking. Deze veel voorkomende interne, en op zichzelf gerichte, focus maakt deze doelgroep extra kwetsbaar op de arbeidsmarkt. Employability blijft achter Verder zijn er andere indicaties waaruit blijkt dat de employability achterblijft, zoals:

    • 59% heeft afgelopen jaar geen training of opleiding gevolgd
    • 21% heeft afgelopen jaar gesolliciteerd (gemiddelde is 32%)
    • 26% van de werkzame 50-plussers heeft geen cv
    • slechts eenderde van de 50-plussers heeft afgelopen jaar zijn CV herzien (gemiddelde is 45%)

    Bewustwording 50-plussers  ‘We zien een dubbel negatief effect bij werkzame 50-plussers. De leeftijd gecombineerd met het achterblijven in employability verkleint de kansen op de arbeidsmarkt extra. Werkgevers zouden veel actiever moeten inzetten op employabilitycommunicatie om de arbeidsmarktkansen en bewustwording onder 50-plussers te vergroten’, concludeert Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group en mede-oprichter Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

    Bron: Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie